بررسی نقش صنعت روابط‌عمومی‌ در توسعه صنعتی

به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران روابط عمومی شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط عمومی است، بنابراین ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط عمومی و تدوین برنامه‌ای منسجم، برای شناساندن صنعت روابط عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه نشان (برند) گام برداشت.

در عصر کنونی، محیط‌های اجتماعی، ارتباطات سازمانی و فضای کسب‌وکار از پیچیدگی‌های زیادی برخوردارند و شناسایی آنها نقش موثری در توسعه بازاریابی و ارتقای نشان (برند) دارد.

با این حال، روابط‌عمومی در مواردی همچون بهبود آگاهی، افزایش فروش، ایجاد انگیزه در کارکنان فروش و عوامل توزیع، سهامداران و سایر ذی‌نفعان، معرفی محصولات و خدمات جدید، توسعه نشان (برند)، تصویرسازی مثبت در جوامع و در بسیاری دیگر از موضوعات سازمانی نقش‌آفرینی کرده و به حمایت از بازاریابی سازمان می‌شتابد. از طرفی در جوامع فعلی روابط‌عمومی‌ یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می‌شود. روابط‌عمومی‌، ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سر و کار دارند، است.

این مناسبات در روابط مطلوب از طریق کسب شهرت، ایجاد «ذهنیت مطلوب»، رفتار مناسب، رفع مسائل، خنثی کردن شایعات و وقایع نامطلوب یا غیرواقع امکانپذیر خواهد شد. روابط‌عمومی‌ از ابزارهای مختلفی مانند: روابط مطبوعاتی و رسانه‌ای، ایراد سخنرانی، معروف کردن کالا، ارتباطات جمعی و مشاوره استفاده می‌کند.

در زمینه ایجاد آگاهی و در مقایسه با تبلیغات غیرشخصی، روابط‌عمومی‌ تاثیر بیشتر و کم‌هزینه‌تری دارد. با استفاده از روابط‌عمومی‌، بهره‌گیری سازمان‌ها و شرکت‌ها از فضا یا زمان در بیشتر رسانه‌های جمعی بدون پرداخت هزینه امکانپذیر است. هماهنگی بین روابط‌عمومی‌ و تبلیغات بدون داشتن اطلاعاتی شفاف از نقاط قوت و ضعف میسر نمی‌شود، بنابراین زمانی این موفقیت حاصل می‌شود که مدیریت روابط‌عمومی‌ بتواند با آگاهی و درک کامل، بازاریابی، تبلیغات و روابط‌عمومی‌ را هماهنگ کند. از طرفی در فضای رقابتی امروز، اگر برای ارتقا و تقویت نشان (برند) برنامه‌ای تدوین نشود، نه‌تنها نشان (برند) آسیب‌پذیر می‌شود، بلکه از یاد خواهد رفت. در زمینه نقش روابط‌عمومی‌ در ارتقا و توسعه نشان (برند) باید نکاتی را یادآور شویم. روابط‌عمومی‌، علمی در مورد ارتقای نشان (برند) و خوشنامی سازمان است. اگر روابط‌عمومی‌ سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود.

روابط‌عمومی‌ نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط‌کار و جامعه نسبت به آنچه که ازسوی سازمان انجام می‌شود به‌دست آید. بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب نشان (برند)، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت نشان (برند) محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کند.

به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران روابط‌عمومی‌ شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط‌عمومی‌ مدرن و کارکردهای صنعت روابط‌عمومی‌ است، بنابراین ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط‌عمومی‌ و تدوین برنامه‌ای منسجم، برای شناساندن صنعت روابط‌عمومی‌ به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه نشان (برند) گام برداشت. اخیرا بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی با گرایش به بازاریابی، همه توان و امکانات روابط عمومی‌ها را برای حفظ نشان (برند) تجاری خود بسیج کرده‌اند تا بتوانند نشان (برند) خود را حفظ کنند و درواقع به این‌باور رسیده‌اند که روابط‌عمومی‌ قادر است با تبلیغ نام تجاری بازاریابی مناسبی داشته باشد.

درحال‌حاضر مدیران ارشد از روابط عمومی‌ها علاوه‌بر وظایف اصلی آنها، انتظار دارند که فعالیت‌ها و وظایف خود را با گرایش به سمت معرفی و بازاریابی خود شرکت به انجام برسانند، اما مدیران بازاریایی و روابط‌عمومی‌ بیشتر اوقات یکدیگر را درک نمی‌کنند. زیرا برخی مدیران روابط‌عمومی‌، حرفه اصلی‌شان را ایجاد و توسعه ارتباطات می‌پندارند.